Oerang oetans in de jungle! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Eva Rademaker - WaarBenJij.nu Oerang oetans in de jungle! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Eva Rademaker - WaarBenJij.nu

Oerang oetans in de jungle!

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Juli 2016 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal!

Vandaag liggen we lekker vroeg op bed, want morgen pakken we om 7.00 de 'bas' richting Bako nationaal park!
Vanochtend was het ook redelijk vroeg. Om 8.00 zaten we in onze taxi met privé gids naar Semonggoh. Hier hebben we oerang oetans gezien en ook hoe ze gevoed worden. Semonggoh is een park waar ze komen als ze gewond zijn en het doel van hun verblijf is dat ze weer terug in het wild gaan. Het park heeft dan ook geen hekken en buiten dat er op twee vaste tijdstippen eten voor ze wordt klaar gelegd waarbij je kan komen kijken, is het ook verder niet toegankelijk voor toeristen. Het was erg indrukwekkend om deze apen in het wild te zien, wie kan dat nou zeggen ;-). Toen we aankwamen begon het 'onofficiële voeden' waarbij er drie keer een stuk fruit wordt gegeven om ze een soort van te lokken voor het 'echte' voeden. Dit was namelijk van 9.00-10.00. Het was maar goed dat we er zo vroeg waren, want bij het echte voeden is er geen aap op komen dagen en hebben we een uur lang alleen de jungle in gestaard.
Na deze ervaring rijker te zijn vertrokken we naar Annah Rais longhouses. Hier leeft het land Dayak volk, tenminste vooral vroeger. Nu is het meer een toeristische trekpleister, maar er waren ook nog een aantal identieke huisjes. Je weet niet wat je mist als je het niet hebt gezien was ons motto hier. Wel hadden we bewust ervoor gekozen om hierheen te gaan. Eerst wilden we naar de Iban volken, maar dat kost drie dagen reistijd en dat hadden we helaas niet.
Met onze gids gingen we ergens langs de weg Maleisisch eten, erg bijzonder maar wel heel lekker! Na een intensieve ochtend werden we om 14.30 bij het hostel afgezet en hebben we eerst even een powernap gedaan. Daarna hebben we bij 7 ATMs geld proberen te pinnen en een taxi geregeld die ons morgen uit Bako komt ophalen. Ook hebben we een fietstour geboekt naar Fairy & Wind cave voor onze laatste dag hier, een druk programma dus nog!

Nu snel slapen, want morgen wordt een lange en intensieve dag in onze afritsbroek en op onze prachtige bergschoenen. Tot morgen!

Liefs,
Ons

PS We hebben onze backpacks ook weeeeer ingepakt want morgen komt de pesticide bestrijding, kunnen we ze morgenavond tenminste weer uitpakken en de dag daarna weer inpakken. Je moet wat om je bezig te houden!

• 20 Juli 2016 - 20:26

Mieke En Bompa:

Eva, Lindy,
    Bedankt voor jullie vertelling. de oerang-oetans waren dus de moeite waard. Blijkbaar zint het avontuur voor jullie, maar blijf toch voorzichtig en niet te kwistig want een kapitaaltje slinkt ZEER snel.
    De verandering van verblijf is ook goed aangekomen. Mama en Papa bezoeken een toch wat toeristischer oord: Lake Louise en omgeving, ook een mooie souvenir voor ons...enkele jaartjes terug!
    Groetjes en kusjes uit HETE Pulderbos (32,6°C)

• 20 Juli 2016 - 23:02

Björn:

Zaten jullie toevallig te eten terwijl jullie een uur lang de jungle in zaten te staren?